Tuesday, November 9, 2010

Pembinaan jalan utama

       Aku masih ingat peringkat mula jalan masuk kampung dibuat. Setipa petang jalan kampung dibuat secara bergotong royong. Aku masih ingat masa tu aku akan meniup tanduk kerbau milik tok wan aku. Kemudian sambut menyambut bunyi tanduk kerbau. Masing-basing keluar dengan membawa cangkul, cam tanah, penyakar, penyodok dan apa saja. Masa itu tak ada bantuan lori tanah merah. Tanah sawah kiri-kanan jalan dikorek dan ditambun menjadi jalan utama. suasana meriah berterusan hingga jalan siap untuk kegunaan semua orang kampung. Beberapa tahun kemudian barulah ditambak dengan tanah merah..

2 comments:

CREE said...

Assalamualaikum bang MAN, ..tahniah dan syabas kepada abang,..wlaupun dah dikirakan golongan veteran tetapi masih berminat dalam dunia blogger ni. Kenal saya?.. Saya..E(SUKRI) anak MAN CHUT..sya pun suka menulis blog..nak tulis gak tentang kampung kita..tup-tup..sekali check tengok bang man dah tulis..apapun tahniah saya ucapkan...blog saya creeman88.blogspot (FEAR OF THE DARK)

CREE said...

cerita gotong royong ni tahun bila Bang Man (50an atau 60an)...inilah baru saya tahu...hebat sungguh bang Man ..memang zaman dulu hidup bergotong royong...syang sekali..zaman sekarang nilai-nilainya dah semakin terhakis